Рад са пројектима у развојном окружењу CodeBlocks

Када се пишу програмски системи састављени од већег броја програмских модула (датотека и заглавља) неопходно је креирати тзв. пројекат, јер ће на тај начин програм преводилац знати да све те датотеке и заглавља треба заједно да обрађује. Наравно, датотека и заглавље из једног пројекта могу се укључити у друге пројекте!

Укратко ћу описати на који начин се креира пројекат у развојном окружењу CodeBlocks.

Најпре је потребно креирати нови пројекат: File → New → Project

projekat1

Одабрати Console application и кликнути на Go

projekat2

Покреће се чаробњак и кликом на Next потребно је ући у њега

projekat3

Најпре дефинишемо програмски језик у коме радимо (C или C++), у нашем случају бирамо језик C

projekat4

На следећем прозору уписују се основни подаци о пројекту:

Project title – унети назив пројекта (аутоматски се креира име фајла пројекта (овај фајл има наставак .cbp), а цео пројекат смешта се у фолдер који се зове исто као и пројекат. Унутар тог фолдера налазе се СВИ фајлови пројекта). Назив пројекта је само име, нема наставак .нешто! (Пројекат који креирам за овај наш пример има назив 1)

Folder – потребно је дефинисати путању, односно одабрати фолдер у коме ће се креирати пројекат

projekat5

У следећем прозору оставити сва поља како су подешена и кликом на Finish завршава се креирање пројекта.

projekat6

У радном простору видимо списак фајлова који чине наш пројекат

projekat7

Након креирања пројекта присутан је само један фајл – main.c. Двоструким кликом на име овог фајла видимо да су у њему већ уписане неке наредбе:

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main()
{
    printf("Hello world!\n");
    return 0;
}

Ово је тзв. шаблон који можемо искористити за писање нашег главног програма. За писање нашег програма треба обрисати printf наредбу, све остало можемо искористити и додати наредбе које чине наш главни програм.

Остале фајлове који чине наш пројекат додајемо са File→New→Empty File

projekat8

Када искочи прозорче са питањем „Do you want to add this new file in the active project“ потребно је потврдно одговорити кликом на Yes.

projekat9

Након тога се отвара дијалошки прозор за давање имена нашем новом фајлу. Препорука је да се прво дефинишу заглавља (фајлови са наставком .h), а тек онда сви остали фајлови пројекта.

projekat10

Након дефинисања имена фајла, односно заглавља (фолдер у коме се чува фајл не треба мењати, јер сви ови фајлови треба да буду део истог пројекта и да се касније, приликом превођења и линковања (повезивања) сви заједно преводе као једна целина), након клика на дугме Save отвара се нови дијалошки прозор на коме треба кликнути OK, и тиме смо креирали нови фајл као део нашег пројекта

projekat11

Сада су у списку фајлова пројекта присутна два фајла: main.c и фајл који смо управо креирали

projekat12

Након тога се исписују линије кода за све фајлове пројекта (у најједноставнијој варијанти имамо три фајла:

– заглавље у коме се врши декларисање функција и глобалних променљивих – наставак .h,
– фајл са дефиницијама функција – наставак .c (обично овај фајл има исто име као и заглавље, али није неопходно) и
– фајл main.c у коме се налази главни програм.

Након што смо откуцали све фајлове, потребно их је сачувати, а то је најлакше обавити помоћу File→Save all files. Пре превођења, потребно је поставити језичак главног програма (main.c) да буде активан и покренути превођење (Build→ Build). Уколико постоји нека грешка преводилац пријављује и у ком фајлу се појавила грешка. Кад се отклоне све грешке, поново се чувају сви фајлови, па се позиционира на језичак main.c, па се поново покрене превођење.

Након превођења програма у фолдеру се појављују још неки фајлови и фолдери, и сви они су део нашег пројекта, неопходни за његово покретање!

Тек кад нема више грешака, можемо покренути програм (Build→Run).

Сада ћемо на примеру програма који одређује највећи заједнички делилац и најмањи заједнички садржалац показати како све то изгледа:

У заглављу се налазе декларације две функције које ћемо користити:

projekat13

У програмском модулу су дефиниције функција. Запази да није неопходно да се наведе декларација #include која би укључила заглавље, јер се приликом превођења целог пројекта аутоматски укључују сви неопходни фајлови!

пројекат14

У главном програму позивамо функције. Овде морамо укључити заглавље, које садржи деклaрације функција.

пројекат15

Рад са програмским модулима омогућава да се један исти фајл са дефинисаним функцијама користи и у другим програмима. Ако желимо користити фајлове из других пројеката онда их додајемо тако што кликнемо десним дугметом миша на име пројекта како би се отворио мени, и изабрати опцију Add files

projekat16

Одабрати фајл(ове), па у дијалошком прозору кликнути ОК

пројекат17

Сада се у списку фајлова појављују и фајлови који су додати, са назнаком из ког пројекта су преузети ови фајлови:

пројекат18

Кад кликнемо на језичак неког од фајлова из другог пројекта, видимо да је назначено из ког пројекта је прeузет тај фајл:

пројекат19

Када се укључује заглавље у фајл main.c потребно је навести путању до заглавља, а не само његово име (на линукс оперативном систему довољно је навести релативну путању, што се и види у примеру на слици):

пројекат20

Сви остали поступци (чување свих фајлова и превођење) обављају се на већ описани начин.

2 thoughts on “Рад са пројектима у развојном окружењу CodeBlocks

  1. Повратни пинг: Структура програмског система – Рачунари и програмирање

  2. Повратни пинг: Модуларно програмирање – Рачунари и програмирање

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s