Слојеви (Layers)

Основни појмови о слојевима

Када говоримо о слојевима можете их замислити као провидне листове папира који се ређају један на други. Уколико је на сваком од тих папира нешто исцртано крајњи резултат биће сума свих цртежа на провидним папирима.

Када се отвори фотографија у неком од програма за обраду појављује се један једини слој који се зове позадина (background). У Gimp-у слој background није провидан, али се може померати и на њега се могу примењивати ефекти. Нови слој који је идентичан претходном креирате притиском на Shift+Ctrl+D или Layer>Duplicate Layer. Празан нови слој креира се с Shift+Ctrl+N. Потврдите избор и нови слој је креиран изнад старог. Слојеви се могу уметати и из clipboard-а: Edit>Paste As>New Layer. Слојеви се активирају кликом на траку слоја и могу се вући горе-доле по жељи, чиме се мења редослед слојева.

За рад са слојевима поред менија layer неопходно је отворити нови прозор Layers (Windows->Dockable Dialogs->Layers или ctrl+L). Унутар овог прозора бира се начин мешања (mode), редослед слојева (то може и из менија layers: layer->stack layer, па се може бирати одређени слој који ће бити активан (select…), мењати редослед слојева (друга група опција у менију:)

layer

Имамо два слоја приказана у Layers прозору Gimp-а са леве стране и начин слагања са десне стране. Слој на врху се налази изнад свих осталих. Последњи слој је позадина. Овај слој се налази на дну што значи да га било који други слој прекрива. Сума свих слојева даје слику.


Transparency и Opacity

Transparency и Opacity се односе на провидност (transparency) односно непровидност (opacity) читаве слике или неког слоја. На пример, уколико је слика 100% opaque она је 0% транспарентна, тј. није уопште провидна. Уколико је слика 60% opaque она је 40% транспарентна.

Layers dijalog

Сада ћемо размотрити основне функције Layers картице који се по почетним подешавањима налазу у помоћном прозору Gimp-а. Прва ствар, Mode одређује начин на који ће пиксели слоја испод бити преклапани пикселима слоја изнад.

Сваки слој може имати свој начин мешања са слојем испод.
Први по реду је начин 
Normal. Као што му само име говори то је нормалан начин мешања у ком су слојеви равноправни и горњи у потпуности прекрива доњи, осим ако је непрозирност горњег мања од 100%.

Multiply начин множи пикселе оба слоја и дели их с 255. Потамњује слику. Црно остаје црно, бело не мења ништа. Положај слоја није битан.

Divide множи вредности доњег слоја с 255 и то дели с вредностима горњег слоја.

Screen узима светлије пикселе. Црно не мења ништа. Положај слојева није битан.

Overlay начин потамњује слику нешто блаже него Multiply. Појачава контраст, наглашава детаље. Све што је тамније од 128. нивоа потамњује доњи слој, а све што је светлије од 128. нивоа посветљује доњи слој, а 128-и ниво не мења ништа.

Dodge посветљује, али неке боје могу бити приказане у негативу, па се више користи код црно-беле фотографије.

Burn потамњује, вади детаље из светлих делова. Добре резултате даје код црно-беле фотографије.

Hard Light потамњује све што је тамније од 128. нивоа, а посветљује све што је светлије од 128. нивоа. Даје светле боје и оштрије ивице. Користи се код брзе израде маски.

Soft Light није у сродству с Hard Light. Сличне ефекте даје као Overlay. Ивице су мекше. Ниво 128 нема утицаја на доњи слој. Користи се код изоштравања са emboss и high pass филтером.

Difference изврће елементе. Резултат је увек чудан без обзира како добро изгледали слојеви.

Addition сабира вредности нивоа и ако је збир већи од 255 изједначава га са 255.

Subtract одузима вредности нивоа. Ако је резултат негативан број изједначава га с нулом.

Darken only потамњује. Упоређује вредности слојева и узима тамнију. Црно даје црно, а бело нема ефекта.

Lighten only посветљује. Упоређује вредности слојева и узима светлије. Црно нема ефекта, а бело даје бело.

Hue узима нијансу боје од горњег слоја, а засићење и осветљење од доњег слоја. Користи се за промену боја (црвене очи, аутомобили на сивој позадини…). Неутрална позадина не мења боју.

Saturation узима засићење боје од горњег слоја, а нијансу и осветљење од доњег нивоа. Корисно код регулисања засићења на фотографијама цвећа.

Color узима нијансу и засићење боје од горњег слоја, а осветљај од доњег нивоа. Користи се за промену боја (црвене очи). Неутрална позадина мења боју у складу са осветљењем.

Value или Luminosity узима осветљај од горњег слоја, а засићење и нијансу боје од доњег нивоа. Може се користити за откривање детаља у тамним и светлим деловима без наглашавања засићене боје.

Opacity одређује степен транспарентности слоја. Opacity скалу подешавате за сваки слој засебно.

Видљивост слоја

Сваки од слојева има са леве стране иконицу у облику ока. Уколико је она укључена слој ће бити видљив у Image прозору, односно биће сачуван токог наредног снимања слике. Ако је искључена – слој је невидљив, а невидљиви слој се не може мењати.

Иконица у облику ланчића (добија се тако што пређете мишем лево од слоја, поред иконице ока. Појави се мали квадратић. Кликом на тај квадратић појави се иконица у облику ланчића) симболизује линк . Када укључите ову иконицу на два или више слоја, они ће се заједно померати када користите Move алат. Сличица која следи представља приказ слоја, а затим следи име слоја које можете мењати двокликом на њега. Примећујете да је један од слојева уоквирен плаво, што означава такозвани активни слој. Било шта да радите у Image прозору биће урађено само на активном слоју, док ће други остати неизмењени.

Спајање слојева

Спајање слојева радимо на крају обраде слике како бисмо је снимили у неком од формата који не подржава слојеве. Оно се врши на неколико начина. Први начин је спајање активног слоја са оним испод њега. То се ради одабиром Merge Down опције из менија који се добија десним тастером на активни слој. Други начин је спајање свих слојева одједном одабиром Image → Merge Visible Layers из Image прозора или пречицом Ctrl + M са тастатуре. Трећи начин – Image → Flatten Image – поред тога што спаја све слојеве врши и попуњавање провидних делова позадинском бојом, тј. уклања Алфа канал боја. Мање важно је што он примењује маске на свим каналима. Уколико не снимите слику у Gimp-овом XCF формату, изгубићете податке о слојевима јер ће они бити спојени. Уколико слику снимите као JPEG, не само да ћете изгубити податке о слојевима већ ће и транспарентни делови бити уништени (Flatten).

Advertisements

3 thoughts on “Слојеви (Layers)

  1. Повратни пинг: GIMP | Рачунари и програмирање

  2. Повратни пинг: Обрада слика на рачунару – GIMP | Рачунарство и информатика

  3. Повратни пинг: Анимације у GIMP-у – Рачунари и програмирање

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s